środa, 26 lutego 2014

"Moje Bronowice, mój Kraków" - wykład Pani Barbary Sikory

Dnia 25 lutego 2014 odbył się w naszej bibliotece wykład Pani Barbary Sikory: Jaworznickie rozbłyski w działalności Lucjana Rydla. Wokół książki Marii Rydlowej "Moje Bronowice, mój Kraków".
Gościliśmy słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, uczniów I Liceum Ogólnokształcącego oraz zainteresowanych mieszkańców Jaworzna. Spotkanie zaszczycili swoją obecnością: senator RP Pan Bogusław Śmigielski oraz poseł na Sejm Pan Wojciech Saługa.
W magiczny sposób przenieśliśmy się do młodopolskich Bronowic Małych koło Krakowa, do świata Lucjana Rydla poety, dramatopisarza, ale również działacza społecznego, który prowadził wykłady naukowe m. in. w Jaworznie.

Zgromadzeni poznali mnóstwo ciekawostek z życia w Bronowicach, nie tylko dotyczących ślubu Rydla z córką chłopa z Bronowic - Jadwigą z Mikołajczyków (20 listopad 1900, Kraków, Bazylika Najświętszej Maryi Panny w Krakowie). Wydarzenie to wpisało się w kanon obowiązkowych lektur w Weselu Stanisława Wyspiańskiego, natomiast większość z postaci występujących w dramacie ma swój odpowiednik w ówczesnej rzeczywistości. Poznaliśmy również postać Pani Marii Rydlowej, żony Jacka Rydla, wnuka poety Lucjana Rydla, której książkę "Moje Bronowice, mój Kraków" w 2013 roku wydało Wydawnictwo Literackie.

Lucjan Rydel - oryginał nad oryginałami. Wykład w Jaworznie
Relacja dzięki uprzejmości dlaCiebietv

 

Zapraszamy do przeczytania
"Wesela" Stanisława Wyspiańskiego 
na stronach
Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej
realizowanej w ramach projektu UNESCO 
"Biblioteka Wirtualna Klasycznych Tekstów Literatury Świata"
Źródła CC:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Lucjan_Rydel_-_Kazimierz_Sichulski.jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz